środa, 23 lutego 2011

Impresjonizm

impressio 'odbicie', 'wrażenie'


Jest to nurt występujący w sztuce europejskiej, a później również amerykańskiej w XIX wieku. Była to grupa nieformalna, zainicjowana przez paryskich artystów,którzy wystawiali się w sumie 8 razy (w różnym składzie). Na ich twórczość duży wpływ miało malarstwo Turnera. Luźne stowarzyszenie ludzi którzy razem wystawiali i mieli podobne poglądy na tematy sztuczne. Wszyscy impresjoniści byli z jednego pokolenia ok. 1840 roku. 


W polsce powstało "KP" - Komitet Paryski w Warszawie. Byli to głównie uczniowie Pankiewicza. Także grupa nieformalna, mówi się o malarstwie KPowskim (Cybis, Potworowski).


Impresjonizm był wielką rewolucją. Był okresem po rewolucji 1871 (komuna paryska) i początkiem III republiki. W tym samym czasie wystąpiło wielkie zainteresowanie się sztuką. W latach 70 i 80 nowe galerie powstawały niczym grzyby po deszczu. Państwo miało nowe projekty jak społeczeństwo może uczestniczyć w życiu kulturalnym. Przypomnijmy : 
w 1855 Courbet sprzeciwił się Salonowi tworząc swój osobny namiot -> Realizm


w 1863 odbyła się wielka wystawa w Paryżu podczas której Napoleon III utworzył 'Galerię Odrzuconych' (znajdowały się w niej dzieła które zostały odrzucone przez jury Salonu)


w latach 80 powstał tzw. Salon Niezależnych, początkowo bez jury co jednak obniżyło poziom i skomercjalizowało sztukę. Był to efekt uboczny. Degradacja. 


w 1874 Manet wystawia w studiu fotograficznym Nadara swoje słynne dzieło "Impresja - wschód słońca"






Nieformalna grupa impresjonistów rozpada się po Aferze Dreifussa.


Po komunie parystkiej impresjoniści malowali Paryż - loże, nowe bulwary, dzielnice etc. Powstawały wtedy domy towarowe. W każdą niedzielę wszyscy mieszkańcy wyjeżdżali pod Paryż (lasek Buloński nie był jeszcze wtedy częścią miasta). Uwielbiali pływać na wyspy na Sekwanie. Mimo że można odnieść takie wrażenie, w malarstwie tym nie ma przypadkowych kompozycji. Ulubionym tematem impresjonistów stała się woda, drgająca, świetlista. Wyzbyli się kontrastów w plamie barwnej, złagodzili gamę. Starali się swoje sceny odrealnić. Ich techniką były drobne uderzenia pędzla (ale jeszcze nie pointylizm). Interesowali się rzeczywistością, codziennością taką jak np. praca. 


Impresjonizm nie miał na celu zgłębiania metafizycznych problemów. Interesuje ich czystość formy, ulotność, wrażeniowość. Udowadnia subiektywność i relatywność percepcji. Dla impresjonistów forma i kolor to autonomiczne składniki obrazu. Impresjonizm to : 
-> światło
-> nowe tematy (rozpoczął je Manet)
-> wrażeniowość
-> wizja autor obrazu która mogła doprowadzić do pewnej dekonstrukcji, płynności wizji
-> czystość barwy
-> wrażenie wzrokowe -> siatkówkowe
-> połączenie sztuki ze zmysłem wzroku. Związek ciała ze sztuką.
-> prawie całkowita eliminacja koloru czarnego
-> bardzo dużo nieba, nie czuje się wyliczenia proporcji (która jednak jest ale jest bardziej naturalna)


W pewnym momencie trzeba było zakończyć impresjonizm w celu zrozumienia go. Bano się, że nikt już po prostu nie będzie potrafił dotrzeć do sensu impresjonizmu. Dopiero po przeżyciu go, można było przekroczyć kolejną granicę zrozumienia sztuki. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz