Urodził się w 1848 roku w Paryżu, a zmarł w 1903 roku na wyspach polinezyjskich.
Miał silny i zdecydowany charakter, pełnił rolę przywódcy wśród młodszych kolegów.
Na początku malował pejzaże, modelki, pejzaże leśne.
Po wyjeździe do Brytanii jego styl okrzepł i ukazał swoje charakterystyczne cechy ;
- Wysoki horyzont (praktycznie brak nieba)
- płaska plama barwna
- silny kontur
- odrealnienie. Wyjście z impresjonistycznego impasu
- dążył do obiektywizacji
Wyjeżdża na Haiti i dalsze wyspy Polinezyjskie
Był dobrym portrecistą, potrafił uchwycić rysy postaci (na nim wzorował się van Gogh)
"Żółty Chrystus" - w bretońskiej scenerii. Umieścił go później w swoim autoportrecie.
Często wykorzystywał wątki chrystologiczne w swoich pracach. Gauguin wielokrotnie przedstawiał się jako świętego, jako Boga. Porównywał swoje losy do losów świętych, ludzi kościoła. Stworzył swoistą hagiografię.
Malarstwo Gauguina przez ówczesnych postrzegane było jako malarstwo symboliczne - jedna z dróg do wyjścia z impresjonizmu.
Gauguin miał duży wpływ na malarstwo Polskie
- Władysław Ślewiński - spotykał się z Gauguinem, malowali swoje portrety. Bardzo zżyty z kolonią rosyjską z Point Avain.
- Wyspiański - monumentalizacja postaci. Dyspozycja przestrzeni. Duże intensywne plamy barwne. Tonacja, koloryt. Podniesiony horyzont. Nawet malował w jego studiu i miał jego modelkę (od której najprawdopodobniej zaraził się syfilisem).
- Witkiewicz - był w Londynie na naukach u Ślewińskiego
Łączenie tych orientalnych elementów z symbolami religii europejskiej. Skrzyżował dwie tradycje. Pod wpływem sztuki prymitywnej haitańskiej rzeźbił. Później inspirował się nim Picasso.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz